زمان جاری : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 3:54 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 35
نویسنده پیام
black_beauty آفلاین



ارسال‌ها : 2
عضویت: 15 /9 /1391
محل زندگی: K.B
سن: 20
شناسه یاهو: black_for_beauty@yahoo.com
قشقایی‌ها
ایل قشقایی
زنان قشقایی
کل جمعیت

۱٬۷۶۹٬۰۰۰ نفر
نواحی با بیشترین جمعیت
استان‌های فارس و چهارمحال و بختیاری
زبان‌های رایج
ترکی قشقایی
ادیان و مذاهب
اسلام شیعه

قشقایی‌ها یا ایل قشقایی یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران هستند که مانند بسیاری از اتحادیه‌های ایلی متأخر ایران مخلوطی از قبیله‌هایی با ریشه‌های قومی گوناگون لر، کرد، عرب و ترک هستند، اما بیشتر قشقایی‌ها ریشه‌ای ترک دارند و تقریبا تمامشان به گویشی از زبان‌های ترکی اغوز غربی صحبت می‌کنند که خود آن را ترکی می‌نامند.قشقایی‌ها مسلمان و شیعه جعفری هستند.

مرکز اصلی این ایل استان فارس است. اما به دلیل وسعت اراضی وقلمرو در دیگر استان‌ها نیز ساکن هستند از جمله: کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال بختیاری(جونقان- بلداجی، بروجن، سامان، شهرکیان، طاقانک)، خوزستان(هفتکل)و اصفهان(قسمتهایی ازسمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدن، بخش‌های مختلف شهرستان لنجان در زرین شهر(ریز) مرکز شهرستان، بیستگان، باباشیخعلی و چم‌ها) (استان قم و مرکز) (استان خراسان) بوشهر (دشتستان و دشتی)قشقایی‌ها در دوره‌های مختلف به‌تدریج به این سرزمین کوچیده و در آن ساکن شده‌اند. عشایر ترک‌زبان در سراسر ایران پراکنده‌اند. استقرار ایلات ترک در مناطق گوناگون ایران در دوران سلجوقیان، تیموریان و صفویه شدت یافته‌است. جمعیت ایل قشقائی نیم میلیون (تخمین سال ۱۹۸۶) بوده و در حال حاضر بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

روسای قشقایی‌ها همواره به طایفه شاهیلو از طایفه عمله قشقایی تعلق داشته‌اند. نخستین رئیس شناخته شده ایل، امیر غازی شاهیلو، در قرن شانزدهم می‌زیسته و مقبره اش در روستای درویش از توابع گندمان است. ظاهرا مرد مقدسی بوده به همین خاطر مردم به زیارت قبرش می‌روند. بنا به افسانه‌ها او شاه اسماعیل صفوی را در ثبیت مذهب تشیع در ایران یاری نموده. با این حال تنها در آغاز قرن هجدهم میلادی است که نقش قابل توجه قشقایی‌ها در تاریخ فارس آغاز می‌شود. در آن زمان ریاست قشقایی‌ها بر عهده شخصی به نام جان محمد آقا بوده که بیشتر با نام جانی آقا شناخته می‌شود. بنا به افسانه‌ها، فرزندان جانی آقا، اسماعیل خان (رئیس بعدی ایل) و حسن خان نقش موثری در فتح هندوستان توسط نادرشاه داشته‌اند. اما حقیقت این است که آنها مورد خشم خان افشار قرار می‌گیرند و نادر اسماعیل خان را کور می‌کند و حسن خان را می‌کشد. در ادامه قشقایی‌ها مجبور به کوچ به دره گز، کلات نادری و سرخس در خراسان می‌شوند

پنجشنبه 16 آذر 1391 - 03:33
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
black_beauty آفلاین




ارسال‌ها : 2
عضویت: 15 /9 /1391
محل زندگی: K.B
سن: 20
شناسه یاهو: black_for_beauty@yahoo.com

پاسخ : 1 RE قشقایی‌ها
20 e20

دوشنبه 20 آذر 1391 - 03:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | قشقایی‌ها | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS